Aabenraa Kommune har succes med SMS’er til borgere

aabenraa_logo

DATO 29. MAJ 2013

PRESSRELEASE

Aabenraa Kommune har succes med sms’er til borgere

Sms er en ny kommunikationskanal, når Aabenraa Kommune kommunikerer med borgerne. Siden efteråret har jobcentret, tandplejen og sundhedscentret sendt sms-beskeder til borgerne, og Aabenraa Kommune er blandt de første til at tilbyde NemSMS på borger.dk.

Beskeder via sms er et af elementerne i kommunens aktiviteter for at hjælpe borgerne på vej mod fuld digital kommunikation pr. 1. november 2014.

aabenraa_logoSms har vist sig at være en brugervenlig og effektiv løsning, når Aabenraa Kommune sender påmindelser til borgerne om blandt andet møder på jobcentret, aftaler hos tandplejen og aktiviteter i sundhedscentret. Tilbagemeldingerne fra både borgere og medarbejdere er så positive, at projektet nu rulles ud til andre kommunale arbejdspladser, der kan have gavn af løsningen.

– Sms’er kan både bruges som et supplement til breve og andre måder, vi kommunikerer med borgerne i dag, og som en ny service, hvor vi for eksempel sender borgerne en reminder om et kursus, de har meldt sig til på sundhedscentret, forklarer IT-digitaliseringsleder Charlotte Bay Greisen.

På jobcentret har sagsbehandlere blandt andet brugt sms til at minde borgerne om, at de skal huske et møde.

– Vi oplever, at flere borgere møder op til deres aftaler, når vi har sendt dem en reminder på sms forud for mødet. Nogle ringer også tilbage og aflyser mødet, og så kan vi bruge vores tid på andet arbejde i stedet for at vente på en borger, der ikke dukker op, forklarer beskæftigelsessagsbehandler i Job og Afklaring Dorthe Thornson.

Udover at jobcentrets medarbejdere kan udnytte tiden mere effektivt, spares der penge til udsendelse af breve med påmindelser og indkaldelser til nye møder, når borgerne udebliver. Kommunen sparer i gennemsnit 6 kr. hver gang et brev erstattes med en sms.

På sundhedscentret har medarbejderne erstattet breve til borgerne med påmindelse om de kurser, de har tilmeldt sig med en sms. Også her er oplevelsen, at flere borgere møder op til første kursusdag.

– Vi har også brugt sms til at minde borgere om betaling for babysvømning, og det betyder, at de har betalt, før holdet starter, fortæller administrativ medarbejder i sundhedscentret Lars Simonsen.

Leverandøren af Aabenraa Kommunes sms-løsning er Cim Mobility. Løsningen bruges også internt i Aabenraa Kommune, når IT-afdelingens Helpdesk sender driftsinformationer til medarbejdere, der har tilmeldt sig løsningen.

Aabenraa Kommune er desuden blandt de første til at tilbyde borgerne NemSMS på borger.dk, så man får en sms når der er ny post i ens digitale postkasse.

Kontaktinformation

IT-digitaliseringsleder Charlotte Bay Greisen, telefon 3076 5894

Kommunikationsmedarbejder Dorthe Lindahl, telefon 7376 7290.